Festival Solutions Theater & Techniek - Bel 06 8207 0402 voor onze hulp, bij Uw evenementen
GTB Bakker en de invloed van dit bedrijf op mijn leven als Radio- , TV- en Theater technicus.
 
Voorbeeld .....
GTB , het Concertgebouw , Aretha Franklin en de youtube video, duitse versie, Bob Rooyens verbied Nederlandse versie opm Youtube.......
Trots op GTB en de toenmalige medewerkers.
(GTB logo vol in beeld vanaf 23:20 )
Aretha Franklin at the Concertgebouw, Amsterdam, 1968.
Klikken dan !.
DVD is te koop bij muziekweb nummer HDD0520
Mooi , heel mooi.
 
In 1929 richtte Ge Bakker in Den Haag een Geluid Technisch Bureau op "GTB", die letters waren tevens zijn initialen. Het bedrijf werd gevestigd aan het Thomsonplein te Den Haag. Een goede studio voor die tijd. Ge Bakker bouwde daar zijn eerste meng tafel en condensator microfoons die hij in de studio gebruikte.De meng tafel had grote ronde draaiknoppen, meters waren draaispoel instrumenten, de kabels waren professioneel van kwaliteit en de aansluit stekers waren fors. De Opnamen werden direct op glasplaten gesneden.
Na de oorlog verhuisde de familie en studio naar een herenhuis aan de Jan van Nassaustraat. De familie vertoefde op de bovengelegen etages. Op de bel-etage was de opnamestudio . In het souterrain bevond zich het kantoor en de werkplaats. In de werkplaats werd geëxperimenteerd wat vaak tot een ontwerp uitgroeide. Er was in die tijd geen standaard opleiding of naslagwerk. Wie meer wilde weten moest het dus zelf uitzoeken en ontwikkelen. Ge Bakker bestede er al zijn vrije tijd aan en was er sterk en succesvol in.
 
Naast de eigen ontwikkelingen schafte Ge Bakker ook de nieuwste professionele apparatuur aan. Toen de stomme film werd vervangen door de geluidsfilm, schafte Bakker een Forse 35 mm filmprojector aan met licht en magneetspoor. Op grammofoonplaten gebied schafte hij platen snijmachines voor 78 toeren aan en later een machine voor de minigroeve snijding op 33 en 45 toeren platen.  
In zijn studio werden vanaf dat moment opnamen gemaakt voor vele grammofoonplaten maatschappijen, bedrijven en particulieren. Geluid bij films werd zeer professioneel aangepakt, lipsynchroon en een helder geluid waren een vereiste. Het Polygoon Journaal voor de Bioscoop werd er dagelijks van geluid voorzien.
GTB Bakker investeerde ook sterk in geluidsinstallatie's. De meeste zaken
werden in eigen beheer ontwikkeld en gebouwd. Technische apparatuur werd aangeschaft, maar de installatie ervan werd zelf gedaan. GTB Bakker
ontwikkelde een aanzienlijke kennis van het vakgebied.
 
Voor het Theater werd ook geluid ontwikkeld. Precies zoals vandaag de dag werd er door GTB geluid opgehangen boven het podium, de zogenaamde "Ampel". Dit was een veelvormige kast met een grote hoeveelheid precies afstralende en uitgerichte luidspreker units. De Ampel werd per theater ontwikkeld. Indertijd was er nog sprake van mono weergave en dus was er slechts een behuizing nodig.De zaal werd opgemeten, de demping berekend en het vermogen bepaald. De plaats en de hoogte waarop de Ampel zou gaan hangen waren  het uitgang punt van het onderzoek. De naam Ampel staat voor goed doordacht en
precies bepaald. In de Rand van het Podium waren luidsprekers
aangebracht die de voorste rijen van het publiek bedienden. Een voorbeeld
was het Circus Theater in Scheveningen , hier was GTB kind aan huis,
tijdens belangrijke voorstellingen bediende Ge Bakker vaak zelf de installatie. De meng tafel van het type Sitral techniek,  modulair van opbouw, is volgens GTB specificatie bij Siemens aangeschaft .
 
In het circus theater werden vaak televisie opnames gemaakt. Een kerst show van Rudi Carel met Ester Ofarim op een onbewoond eiland en de show van  David Berglas  met de naam “Opus 13 “ net als de allereerste live uitzending van de Miss Holland verkiezing.
 
Ge Bakker was ook in Theaters in het land te vinden, Het Concert gebouw en Carré waren een thuis locatie. In de weekenden na 22:00 uur gaven in het Concert gebouw internationale artiesten nacht concerten. bekende impresario's organiseerde die. Een impresario was Lou van Rees een ander Paul Acket. 
 
Mijn jeugd en hoe ik GTB ontdekte.
 
Als 14 jarige Knul had ik over GTB gehoord en er eens aangebeld, zowaar ik mocht naar binnen. Mijn verhaal werd aangehoord en ik werd genoteerd. "Als we je nodig hebben hoor je het", werd me gezegd, Thuis hadden we geen telefoon, de Buren gelukkig wel. Heel wat keren ben ik er bij geweest en het was geweldig. Theaters, Internationale artiesten, life TV uitzendingen, Open het dorp, Schip Ahoy, Boy Edgars Big Band, The Skymasters, Oscar Peterson, Artetha Franklin, Tom Jones, Sammy Davis Jr, Engelbert Humperdink, The official Glen Miller orkest o.l.v. Buddy de Franco,  4 Catherine Valente Shows voor AVRO Televisie. Alle grote Duitse Operette en slager zangers en nog veel meer, Alles wat in 10 jaar live op TV kwam heb ik mogen meemaken als directe assistent van Ge Bakker. Geweldige ervaringen die mijn leven een mooie wending hebben gegeven.
 
In 1945 ben ik in Wassenaar geboren, op 7 april 06:00 uur precies, het was dus net na de hongerwinter en er was nog steeds oorlog. Mijn eerste levensjaren woonde mijn ouders aan Het Kerkehout op nummer 41, hier woonden we tot mijn 5e jaar. Ik heb er mooie herinneringen aan overgehouden. Van gemeente wegen werden mijn ouders gedwongen op de boven verdieping mensen in te nemen. Mijn tante, oom en 3 kinderen  waren net vertrokken en er werd besloten kleiner te gaan wonen. De verhuizing naar de Johannastraat 7 vond plaats, ik was net 5 geworden. Ik kreeg daar een eigen kamertje.
Van een oom in Amsterdam kochten mijn ouders een mechanische koffer grammofoon met slinger en hoorn. Van Oma Grundeken kwamen er 78 toeren platen, wat een rijkdom !
Ik ontdekte de vroege Amerikaanse big band muziek, All Johnson, The Tanner Sisters ,The Boswell Sisters, Winnifred Atwel op haar  Piano, Frank Sinatra, Rosemary Clooney, Kay Star, glenn Miller, Benny Goodman en vele anderen.
 
In 1953, .. watersnood ramp. Nederland liep onder, ik had angst , Wassenaar bleef droog. Zeeland liep onder, Mijn Opa en Opa woonden daar in Biervliet en waren in gevaar. Pas 10 dagen later kregen we een berichtje dat zij en de overige familie het goed maakten. Veel later bleek dat De Braakman inpoldering die in 1952 tot stand was gekomen  Zeeuws Vlaanderen en een groot stuk van België heeft beschermd. De ramp had dus veel groter kunnen zijn.
 
Nederland veerde op en er werden acties op touw gezet. Zo deed De jeugd van het buurtschap Kerkehout in Wassenaar karweitjes en andere diensten. Dit met het doel geld op te halen en dit te schenken aan het rode kruis om de slachtoffers van de ramp te helpen. Ik was 8 jaar en had ook een plan, ik ging met de grammofoon en de 78 toeren platen die acties ondersteunen en zo als een  geluidswagen de aandacht op de acties vestigen. 3 dagen stond de grammofoon op een kinderwagen en reed ik door de buurtschap, muziek makend tijdens het aanbellen.
In de bak van de kinderwagen mijn platen voorraad, er zijn er een paar gebroken, maar er was succes. Als kinderen haalden we 21 gulden op, welk geld aan de burgemeester van Wassenaar werd aangeboden. Het stond zelfs in het Wassenaars Nieuwsblad, geweldig toch!.
Dank aan Pa en Ma die me toe stonden met hun muziek collectie dit te kunnen doen.
 
Voor dat er bij ons thuis een Televisie kwam was er al een Philips Bandrecorder een EL3516, met een bijpassende microfoon (Mono natuurlijk). Er kwam een tweede Bandrecorder bij toen ik 14 was ( EL3541, Stereo !). Er werd een Jampot radio gebouwd en er kon via de zo genaamde diode ingang muziek worden opgenomen. Dit was middengolf ontvangst, en zowaar het was kristal helder. Vrienden en familie die radiodistributie hadden zagen me vaak met de mono bandrecorder langs komen, Klasse dat geluid, er waren wel 4 zenders zonder enige kraak te beluisteren. Opnemen dus !!
 
De FM ontvangst kwam er later aan, de nieuwe Telefunken radio was goed!!. Er werden volop nieuwe banden aangeschaft en in de vrije tijd was er altijd bedrijvigheid. Vriendjes kwamen kijken en kregen interesse. Met 3 Jongens vormden we een hobby club, Theo Aad en Theo. Het leek ons echter geen goede naam en gaf niet aan wat we deden. Zo rond de vijftien jaar waren we toen en snapten dat er iets moest gebeuren. Als we de eerste posities van de letters in het alfabet samen optelden kwamen  we op 41. De naam werd dus Studio 41. Er was een vaste studio opstelling en er kwam een rode lamp op de gang, welke aan was tijdens opnamen.
Op de studio deur stond in 3 talen dat het niet toegestaan was binnen te komen als de Rode lamp brandde. De opnamen werden bij feestjes gebruikt om sfeer te creëren. In huis, op school, buiten op een sportveld en in de zomer bij de buurt feesten op het Mariaplein en in de tent op de speelplaats aan de Agathastraat. Veel en stevig geluid werd gemaakt bij voetbal en honkbal toernooien bij de SV Wassenaar.
De Roggewoning, de thuisbasis van Hockey vereninging HGC en Groen Geel, , werd een van de plaatsen waar we muziek maakten bij feestjes. Paul van Vliet was me zeer erkentelijk omdat ik er niet teveel volume produceerde en hij goede gesprekken kon voeren. Dank je wel voor je complimenten Paul. Ik ben altijd fan van je geweest. Zeker toen ik voor B&O aan de Dennenweg ( Centrum 2005) bij Radio Hoogenboom ging werken en je daar vaak zag, en je het Theatertje realiseerde in het magazijn van AL-VEKA (Bram van Pijpen, voorzitter van Centrum 2005), ik was erg blij dat je dat gefikst had.
Bij het 17 e Paas-hockey toornooi van Klein Zwitserland verzorgde we het geluid.
 
Op mijn 12e was ik na een debacle op de Mulo, ( 52 leerlingen in een klas en direct naar de 2 klas, wegens een schitterend toelating examen ) , na 3 maanden op een LTS terecht gekomen en leerde daar scheppend creëren. In het eerste jaar werd er een keur van lessen gegeven, de basis voor het zelf bouwen was gelegd.
In het tweede jaar werd elektriciteit en instrument maker de richting, alle fijn metaal bewerkingen werden aangeleerd. Na 4 jaar behaalde ik het Diploma "Elektricien met Instrument maken".
In Voorburg waren en verschillende grote bedrijven, een er van was Van Der heem, hier was een bedrijf school. Ik werd er aangenomen. Het doel was om in 4 jaar tijd opgeleid te worden tot Radio monteur NERG.
Deze opleiding heb ik gevolgd en behaalde een reeks van diploma's. De cursus Radio Monteur NERG is nooit geheel gegeven en er werd geen examen gepland,  dus bleef het hangen. Later zou dit goed komen .
Tijdens mijn diensttijd werd ik Radio Rader monteur en werd Van Der Heem overgenomen door  Philips.
Op mijn 21e  trad ik in vaste dienst bij GTB, de ombouw van de studio van 4 naar 8 en vervolgens 24 sporen sporen studio was gepland en ik hielp mee dit te realiseren. Om de aankoop de 24 sporen Recorder te verlichten ging ik bij GTB van de loonlijst en werd service monteur bij de importeur van B&O , Acoustical te Kortenhoef en, ik had soms meerdere jobs tegelijk. Ook in de badplaats Scheveningen was ik actief Technicus voor horeca en bands maar ook als D.J. in de zomermaanden. Hier leerde ik mijn vrouw kennen.
De periode GTB heeft voor mij geduurd van 1964 tot eind jaren 70.
 
Ondertussen werd Studio41 omgedoopt en kreeg de veelzeggende naam Perfect Sound, Jan Fokke en Hans van Eede kwamen er bij. Hans had een keurige VW Bus met ingebouwde keuken en een enorme imperiaal over de hele lengte van de auto. Jan Fokke was en heel technisch en muzikaal modern persoon.
Via de vader van Jan, die timmerman was , maar ondertussen ook een begenadigd technicus op elektronisch gebied , vonden we een aggregaat met een oersterke Sachs lucht gekoelde twee takt motor, voor 200 gulden namen we die over. We konden zo een totaal pakket leveren en stonden we in 1970 in Wassenaar , voor het gemeente huis , in een enorme tent Bands te versterken en draaiden we bijna de hele dag de modernste pop muziek, Jan was de DJ.
Soep en broodjes van onze eigen keuken onder de achterklep. De auto stond als studio in de Tent. Er was veel belangstelling voor ons technische vernuft. Buiten de tent stond het aggregaat op flinke afstand.
Ook in 1970 voorzagen we de vergadering van de Federatie der Oranje verenigingen van geluid in het Hilton hotel te Leiden. Hier is gebleken dat zelfs een goede microfoon niet vertaald, de moeilijkere dialecten werden in de zaal niet begrepen , toen is de opmerking “de microfoon vertaalt niet “ tot leven gekomen.
In de jaren 70 waren er in de regio meerdere flinke evenementen waar we aan mee werkten.
We gingen Oerend hard , om het zo maar eens te zeggen. In de Haagse horeca werden een flink aantal gelegenheden door ons technisch  bedrijfsvaardig  gehouden.
 
Ondertussen had ik verkering en had trouwplannen, Er werd door de schoon familie voor mij naar een baan in vol continue gezocht en die nam ik aan, bij de ICI in  Rozenburg. Den Haag werd verlaten en in Rozenburg was er al snel weer evenementen werk gevonden. Sporthallen in de ze regio maakte kennis met The Perfect Sound.
 
Tot 1995 ben ik zo bezig geweest, ik had flink wat bezigheden naast mijn reguliere werk en deed dit voor diverse orkesten, meestal Big Bands, Popkoren met orkest of  in het Harmonie en Fanfare circuit, in een sporthal, grote Tent of open lucht .
Diverse hele mooie kerstconcerten in sporthallen met plaatselijk koor, harmonie-orkest en een landelijk bekend artiest, heb ik zo verzorgd.
In 1994 begon het uit de hand te lopen, Ik werd vaste geluidsman bij Bill Bakers Big Band. Dit orkest timmerde flink aan de weg. De bevrijding van België vond al in 1944 plaats, dus in 1994 waren we daar heel vaak aan het werk, in 1995 was Nederland aan de Beurt. Dit orkest deed optredens in Europa, Amerika en Azië.
Dit deed me besluiten in te schrijven bij de kamer van Koophandel te Rotterdam.
Bij een onderzoek bleek, dat al zoekende in het register, er wel  700 bedrijven waren die Perfect of  Sound in hun bedrijf naam hadden.. Ter plekke bedacht ik Festival Solutions en deze naam kwam in het handels register te staan.
 
Festival Solutions was geboren, In Nederland was Festival Solutions  in 1996 de 6 inschrijving die Solutions als naam deel voerde. Toegevoegd zijn na die datum, Rental Solutions en Festisol.
Na de pensionering uit de reguliere betrekking is er nu alle tijd voor Festival Solutions als hoofd baan. 48 uur per week minimaal.
 
De doelstelling nu  is, met de kennis uit het verleden, en de schitterende middelen van nu, activiteiten te ondersteunen en een goede tevreden klanten kring te bedienen……
 
Rockanje 3 april 2012
Theo Grundeken.
 
Quo vadis
Scania Vabis :-)
Website Builder
mogelijk gemaakt
door Vistaprint